Världens bästa?

Ja, när det gäller instegspaket, så kan det mycket väl vara det.

Rega IO, kombinerad med ett par Monitor Audio Bronze 50 och en Advance Acoustic WTX-Microstream är en vinnande kombination. Mängden välljud per investerad krona är fantastisk. Rega är för de flesta mest associerade med skivspelare, men de gör grymma förstärkare och högtalare med. Nu har vi dock valt att para ihop den tillsammans med ett par andra grymma produkter. De fantastiska Monitor Audio Bronze som vunnit massor med priser och tester. Men det räcker inte med dessa två budget mästare, man måste ju även ha något som kan skicka din favoritmusik till dem. Då detta ska vara en budget-anläggning, så föll valet på WTX-microstream ifrån Advance Acoustic.

Det är enligt mig den nya Chrome-casten. Den bara funkar och den gör det bra, även deras app är toppen. Då högtalarna inte är trådlösa, så behöver vi också kablar. Real Cable SP-VIM 2,5mm är en bra kabel och nu har vi två Engelsmän och två Fransoser.

Rega IO

För att börja med Rega IO. IO är en med sina (HxBxD) 6.8 x 18 x 29cm liten förstärkare. Den har 2x 30W och ingång för skivspelare med MM pickup. Annars finns det inte mycket i form av funktioner eller ingångar, som är tre styck inklusive MM-ingången. Inga digitala ingångar finns, utan det är analogt för hela slanten. På framsidan finns det ingång för hörlurar med 3,5mm plugg. Man köper den inte för dess vackra utseende, men kvalitetskänslan är god och man får förmoda att Rega lagt pengarna på ljudet, för det är svårslaget i prisklassen. IO är kul att lyssna på och man blir inte lyssningstrött. Ljudet är väl sammansatt och mjukt, men ändå bra med detaljer.

Bronze 50

Ett av många priser för denna fantastiska högtalare.

Monitor Audio har många fina produkter och det är imponerande att de fortfarande är ägda av samma familj som startade företaget. Bronze 50 är den minsta i bronze-serien, men jag undrar om det inte är den bästa? Att kunna få denna kvalité, både när det gäller utseende och ljud, är inget annat än magi. Deras keramiskt klädda Aluminium/Magnesium-koner har visat sig vara väldigt bra och speciellt diskanten tycker jag är en liten juvel. Den sprider ljudet bra och är behaglig, samtidigt detaljerad. De är lättplacerade och kan stå nära vägg, utan att basen tappar och blir för odistinkt. De har trots sin litenhet, gott om bas och klarar sig fint i normala lyssningsvolymer.

WTX-microstreamer

Vill du få streamingmöjlighet till din stereo, så är denna lilla pryl svaret. Bara tryck in den på baksidan, koppla upp emot dit nätverk, så är du igång sedan. Wtx har stöd för de flesta musiktjänster och kan spela upp till  24-bitar/192 kHz. Den har Spotify connect, men har du som jag exempelvis Qobuz så är det bara att logga in och styra ifrån deras egenutvecklade app, den funkar toppen och har du flera anläggningar, så finns stöd för multiroom-uppspelning.

Ljud

Man kan ha lite olika lyssningsidial och fundera på om musiken eller ljudet är viktigast. För mig så vill jag inte lyssna på musik alls, oavsett hur bra artisten är om det låter illa. Det som oftast får mig att rysa, är röster. Körde igång Loving you med Sting och efter det, Adele´s Woman like me och båda har röster jag gillar och som berör. Båda låtarna får håren att ställa sig i givakt och det är ett bra betyg. Kombon har en närvaro i rösterna som är ovanlig i prisklassen. Att de små Bronze är oväntat bas-kapabla blir uppenbart när Turn your lights down low, Bob Marley går på, så låter det fullt tillräckligt ifrån fåtöljen där jag parkerat mig. Genom hela lyssningen så levererar anläggningen ett härligt ljud du inte tröttnar på. Det är spelglädje, med en touch av värme. En kombination jag tror passar många.

För mig är detta en anläggning jag tror många kan leva och vara nöjda med i många år framöver, kanske även ihop med Rega´s P1, för dem som vill vara mer old school.

Du hittar hela paketet i länken HÄR

Publicerad av The Audio Club Magazine

Detta är tänkt att bli ett magazine om allt vi finner intressant. Kan med andra ord bli lite vad som helst, men främst blir det ljud.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång